Cursus T-touch for cats.

In een cursusgids vond ik een beschrijving van een cursus: Cursus T-touch for cats.

Cursus TTouch
TTeam biedt nieuwe mogelijkheden voor training en daarnaast oplossingen voor gedragsproblemen en lichamelijke ongemakken. Het dier wordt gestimuleerd zijn lichamelijke, geestelijke en emotionele balans te vinden, waardoor het leervermogen en zelfvertrouwen wordt gestimuleerd. De vlucht, vecht en staak reacties worden beheerst, waardoor de samenwerking met de mens wordt verbeterd. TTeam is gemakkelijk te leren en bestaat uit: Een aanraaktechniek, de TTouch, welke een kalmerende, stimulerende, bewustmakende, normaliserende werking op het lichaam kan hebben; Grondoefeningen die ten doel hebben de coördinatie, de balans en het leervermogen te vergroten.

TTeam met katten helpt bijvoorbeeld bij:

* Voorbereiden op reizen per auto of vliegtuig; * Wildplassen; * Shock;
* Ontspannen van showkatten; * Voorbereiden op de jury; * Angst;
* Nagel- en gebitsverzorging; * Kneuzingen; * Vachtproblemen;
* Genezen van wonden; * Na een narcose; * Doofheid;
* Wennen aan een nieuwe omgeving; * Ouderdom; * Artritis.
* Wennen aan een andere huisgenoot; * Agressie;  

TTeam verbetert de communicatie tussen mens en dier. Op deze cursus leert u de belangrijkste TTouches en vooral het waarom, hoe en wanneer TTeamen we.

Nou, dat lijkt de moeite waard! Inschrijven, uitzoeken hoe er te komen, en daar gaan we! De inschrijving lukte, en ook het uitzoeken hoe er te komen: Eerst naar Amsterdam Centraal Station, daar om 9 minuten over 8 op perron 11 de intercity naar Amersfoort, komt daar aan om 8:40, en om 8:50 gaat van perron 1 de trein naar Barneveld – moet lukken om daar om 9:30 te zijn.

Alsof de duvel ermee speelt – de avond ervoor komt een goede verkoudheid opzetten. Nou, toch gaan, want zo vaak wordt de cursus niet gegeven. Zakdoekjes en dropjes mee! En even na 8 uur was ik op Amsterdam CS. Enkeltje Barneveld gekocht, want voor 9 uur mag je de kortingkaart toch niet gebruiken. Op weg naar spoor 11, en dat is op hetzelfde perron als spoor 10. De trein staat al aangekondigd: 8:06 op spoor 10 de sneltrein naar Amersfoort. He? Het was toch spoor 11? En was het niet 8:09? Nou ja, de NS …. Voor spoor 11 staat (nog) niets aangegeven. De trein is vrijwel leeg, dus ik ga zitten, en pak mijn boekje erbij. De trein rijdt voorspoedig, conducteur stempelt zowaar het kaartje, de trein heeft maar een paar stations, en om 8:40 stopt de trein … in Hilversum! Hè, zeg ik zo tegen het meisje tegenover mij, hij zou toch om deze tijd in Amersfoort moeten zijn? Nee, zegt ze, dat is de Intercity, dit is de sneltrein. Deze trein komt 8:50 in Amersfoort aan! Oh, dat is lastig, want de trein naar Barneveld gaat om 8:50. Ja, dat wordt moeilijk – maar hij gaat toch om het half uur.

Dat was blijkbaar de oplossing van het raadsel: om 8:09 gaat van spoor 11 de intercity naar Amersfoort, en om 8:06 van spoor 10 de sneltrein naar Amersfoort. De intercity stond nog niet aangekondigd, de sneltrein wel, ik ben dus met mijn verkouden kop in de sneltrein gaan zitten. En in plaats van zo’n 10 minuten te vroeg, zal ik zo’n 20 minuten te laat op de cursus komen! Vervelend, maar het is niet anders.

Om 8:50 reden we station Amersfoort binnen, en tegen het stationsgebouw, waar spoor 1 wel zou zijn, zag ik inderdaad een trein wegrijden. $#@^^$@! Verder op mijn gemak naar het perron gelopen, en jawel, daar stond het: 7:20, 7:50, 8:20, 8:50. Nou, maar eens kijken wat hier te beleven valt voor een half uurtje. Daar een kwartiertje mee doorgebracht, en toen kwam de trein binnentuffen. Maar, wat het precies was weet ik niet, ik werd wat achterdochtig. Deze trein gaat toch naar Barneveld? vraag ik de conducteur. Nee, die gaat pas om 10 voor 10!. Ho, dat is weer wat anders, daar is niet op gerekend. Terug naar de vertrekborden! Inderdaad – na 8:50 vervolgt het met: 9:50, 10:50 …. Ja, dat wordt erg laat! Wat nu te doen! Nou ja, er moeten meer manieren zijn om in Barneveld te komen. Er leiden meerdere wegen naar Rome, dus een paar wegen naar Barneveld moet toch ook wel lukken. De bus!

Voor het station in Amersfoort ligt een heel taxi- en busplein. Even een taxichauffeur gevraagd. Barneveld? Dat is zo’n 40 euro. Nou ja, het was maar een idee, maar daar gaan we niet aan beginnen. Bus! Er zijn zuilen met overzichtelijke vertrekstaten, die je busnummer en vertrektijd voor de verschillende bestemmingen geven. Barneveld? Eerstvolgende bus gaat om kwart over ….12!!!! ^(**(^&%$%# Nog wat rondgelopen, maar daardoor veranderde er weinig aan tijden of prijzen, dus maar weer terug naar spoor 1, waar inderdaad ruim over 9:30 de trein kwam binnenrijden, die naar Barneveld zou gaan!

Om 10 uur in Barneveld, wat lopen zoeken naar het cursuscentrum, en uiteindelijk het lokaal gevonden, waar de lerares zich -gelukkig!- een half uur vergist had. Ik had gelukkig maar weinig van de cursus gemist. Wel heb ik later moeten uitleggen dat ik eigenlijk helemaal niet boos -zeker niet op cursusdeelnemers en -leider!- binnenkwam, maar gewoon verkouden, koortsig, en gehaast – en boos, op mezelf, en op de NS. Deze eerste cursusdag was heel leuk en interessant, de verzorging uitstekend! en ik ben blij dat ik de cursus heb gedaan.

Wat na 4 uur was het dagje afgelopen, en ik ging weer op weg naar het station. Ik wist niet wanneer de trein zou vertrekken, maar ja, daar heb ik toch weinig invloed op. Wel moest ik nog even een kaartje kopen, want dat had ik nog niet voor de terugreis. Station Barneveld heeft enkel 2 kaartjesautomaten. Oh wel, ook goed. En een hele hoop scholen, en ook scholieren, waarvan er nu een paar groepjes aan het beraadslagen waren hoe die automaten nu precies werkten. Daar waren ze nog mee bezig toen de trein richting Amersfoort aankwam! Ja, hé, ik weet niet hoe vaak die treinen gaan, maar ik heb vandaag al tijd genoeg verdaan met treinen rond Barneveld, ik ga de trein niet missen omdat ik geen tijd heb om een kaartje te kopen! Hup, erin, en dan maar in Amersfoort een kaartje kopen. Ze zullen toch wel niet controleren. Verkeerd gedacht, en door de overvolle trein komt toch een conducteur aangelopen. Wanneer hij bij mij is, geef ik hem met een verveeld gezicht mijn kaartje van de heenreis, dat hij zonder iets te zeggen afstempelt, en hij loopt door. Mooi, geen probleem.

In Amersfoort aangekomen kaartje -vanaf Amersfoort- gekocht en een puzzleboekje, en de trein naar Amsterdam opgezocht. De sneltrein – de intercity laat nog op zich wachten. Met de verkoudheid gaat het ondertussen goed, met mij wat minder! Er komen een paar goed-verkouden dagen aan – maar de cursusdag, de eerste van twee, heb ik dan toch maar binnen! In de trein wordt niet naar het nieuwe kaartje gevraagd, maar zonder verdere moeilijkheden loopt de trein Amsterdam Centraal Station binnen. Dan ben ik er nog niet, want ik moet naar de Lelylaan, en dat gaat met de trein naar Schiphol. Dus ik loop de trappen af, en de volgende trappen op, wanneer er omgeroepen wordt: De trein van xx:xx naar Schiphol en Leiden vertrekt vandaag vanaf spoor 11. Omdraaien, trap weer af, trap weer op, en inderdaad, op spoor 11 staat de trein klaar voor vertrek. Hij zit aardig vol, maar ik zie nog een halve zitplaats ergens. Nu heb ik eigenlijk aan een halve zitplaats niet genoeg, aan een hele eigenlijk ook amper, maar OK, het is maar een klein stukje, dus dat is wel te doen. Ik pak mijn puzzleboekje, en ga door met de volgende puzzle.

De trein gaat rijden. En rijdt. En rijdt. Die verkoudheid verstoort mijn tijdsgevoel aardig, we zouden toch wel bij Sloterdijk moeten zijn! Even kijken, ja, dit ziet er wel uit als het stuk naar Sloterdijk. Verder puzzlen. Nog eens naar buiten kijken. VERREK!!!! Dit is het Naardermeer!!!! Oh verrek nog an toe, nu heb ik wel de intercity van 6 over van spoor 11 te pakken!!! De conducteur komt langs, en ik laat mijn kaartje voor de heenreis maar weer eens afstempelen. En rond zessen loopt de trein station Amersfoort binnen. Maar, het lijkt wel alsof ik geluk heb, het eerste wat ik hoor is De trein van (10 minuten geleden) heeft een vertraging van 10 minuten, en zal vertrekken van spoor 7. Hé, dat moet dan nu zijn. Waar is spoor 7???? Normaliter zou ik wat meer bij de pinken zijn, maar nu … zag ik de trein voor mijn neus vertrekken!

Ruim een kwartier gewacht op de sneltrein naar Amsterdam, daar even gewacht op de trein naar de Lelylaan, en toen eindelijk ook dat stukje gedaan! Weer een kaartjescontrôle, maar nu wilden ze mijn ‘gelukskaartje’ niet voor een vierde keer afstempelen – het nog onbevlekte kaartje voor de terugreis moest eraan te pas komen. Maar, eindelijk, om kwart voor acht was ik thuis!